Thursday 23 October 2014

7 Cara Melegakan Stress





 7 Cara Melegakan STRESS
                                       
1. Mendengar Muzik
Jika anda berada dalam keadaan tertekan, cuba berehat dan bersantai mendengar muzik klasik. Memainkan muzik yang tenang mempunyai kesan positif pada otak dan badan, dapat menurunkan tekanan darah, dan mengurangkan kortisol, hormon yang dikaitkan dengan tekanan.



2.Menghubungil Kawan

Jika anda berada dalam keadaan tertekan, berehat dan cuba menghubungi teman dan berbicara tentang masalah anda. Hubungan yang baik dengan rakan-rakan dan orang yang disayangi adalah penting kepada mana-mana gaya hidup sihat, dan tidak ada waktu yang lebih jelas daripadanya apabila anda berada di dalam keadaan tekanan. Sebuah suara meyakinkan, walaupun untuk satu minit, boleh meletakkan segala-galanya dalam perspektif.

3.Bercakap Sendirian
Kadang-kadang memanggil teman bukan pilihan anda. Oleh itu bercakap dengan tenang kepada diri sendiri boleh menjadi perkara yang terbaik seterusnya. Jangan bimbang dilihat sebagai gila-hanya mengatakan kepada diri sendiri mengapa anda tertekan, apa yang anda perlu lakukan untuk menyelesaikan tugas di tangan, dan yang paling penting, anda kena menyatakan semuanya akan menjadi OK .

4.Makan secara sihat
Tahap tekanan dan pemakanan yang betul adalah berkait rapat. Malangnya, apabila kita mempunyai pekerjaan yang membuatkan kita lupa untuk makan dengan baik dan kita mengambil jalan keluar dengan menggunakan gula, makanan ringan lemak sebagai pick-me-up. Cuba untuk mengelakkan jenis makanan tersebut. Buah-buahan dan sayur-sayuran selalu baik, dan ikan dengan tahap yang tinggi asid lemak omega-3 telah terbukti untuk mengurangkan tanda-tanda tekanan.

5.Ketawa
Kerawa melepaskan endorfin yang meningkatkan mood dan penurunan tahap tekanan menyebabkan hormon kortisol dan adrenalin. Ketawa merupakan satu  helah untuk sistem saraf anda untuk membuat anda bahagia. 

 
6.Tidur yang lebih baik
Semua orang tahu tekanan boleh menyebabkan anda kehilangan tidur. Malangnya, kurang tidur juga merupakan penyebab utama stres. Kitaran tidur yang terganggu menyebabkan otak dan badan menjadi lebih teruk. Tidur yang sempurna memerlukan 6-8jam. Matikan TV sebelum tidur. Agar tidur anda tidak terganggu.


7.Latihan Pernafasan ( Tarik Nafas.. Lepas.. )
Nasihat itu "mengambil nafas dalam-dalam" mungkin kelihatan seperti klise, tetapi ia berlaku apabila kita berada dalam keadaan tekanan. Bernafas dalam dan lepas perlahan-lahan dan dalam-dalam, memberi tumpuan kepada paru-paru anda kerana mereka mengembangkan sepenuhnya dalam dada anda. Sementara pernafasan cetek menyebabkan tekanan, pernafasan dalam mengoksidasi darah anda, membantu pusat badan anda, dan membersihkan fikiran anda.
Nak elak Stress cuba amalkan B Complex Shaklee
Untuk Tidur Yang Lena Ostematrix Shaklee 





Mai AtiQah (ID 921605) - Pengedar Shaklee Perak
No Tel: 019-599 4461
Email: myka_terabytes@yahoo.com
COD area: Batu Gajah, Sri Iskandar, Lahat, Sungkai, Slim River, Ipoh,
POS LAJU Seluruh Malaysia


No comments:

Post a Comment

Shiny Gold Star