Friday 12 December 2014

Akupuntur??? Adakah sakit?

Apa itu Akupuntur?

Akupuntur berasal dari bahasa Latin iaitu Acus (jarum) dan Punggere (cucuk) manakala dalam bahasa Cina ianya disebut Cenciu. Ianya adalah satu ilmu atau seni perubatan yang menggunakan jarum-jarum halus yang dicucuk pada titik tertentu di badan yang lebih dikenali sebagai "acupuncture point" atau titik akupuntur.



Jarum akupuntur yang sangat halus


Tujuan akupuntur adalah untuk merangsang tenaga Qi bagi mendapatkan kesembuhan sesuatu penyakit dan meningkatkan kualiti kesihatan. Apabila jarum akupuntur dicucuk maka secara automatiknya saraf di kawasan yang dicucuk terangsang dan menstabilkan pengaliran darah di kawasan tersebut.

Akupuntur telah diamalkan oleh tamadun China sejak 4000 tahun yang lampau. Maka ahli-ahli perubatan memberi penghormatan mereka kepada China walaupun akupuntur telah digunakan oleh masyarakat tamadun lain seperti orang-orang Afrika, Arab Tigris, Mesir kuno dan India.

Sejarah telah membuktikan bahawa bangsa Cina merupakan bangsa pertama di dunia yang mencatatkan sejarah di dalam perubatan akupuntur. Segala penemuan dan pemerhatian di dalam perawatan dicatit di dalam buku yang diturunkan dari generasi ke generasi sehingga pada hari ini. Malah Maharaja China telah menulis dengan lengkap dalam bukunya yang bertajuk "Huang ti The Yellow Emperor Canon of Medicine" pada tahun 2000 sebelum masihi. Buku yang diterjemahkan masih ada di simpanan seorang penulis di Beijing, China.



Akupuntur dan Perubatan Islam

Ramai yang tidak sedar bahawa akupuntur sebenarnya adalah pecahan daripada bekam yang merupakan peninggalan Rasulullah s.a.w. Setelah sahabat Rasulullah s.a.w. tiba di China dalam memperkembangkan agama Allah maka perawatan bekam juga diperkenalkan di sana. Setelah berkurun lamanya orang China membuat kajian mengenai bekam maka mereka mendapati akupuntur adalah pecahan daripada bekam.
Tetapi umat Islam perlu pentingkan bekam kerana ianya adalah sunnah Rasulullah s.a.w. dan selain dapat meningkatkan mutu kesihatan umat Islam juga mendapat pahala dan syafaat di padang mahsyar kelak. Insya Allah.

Akupuntur boleh dilakukan pada bila-bila masa dan tidak ada pantang berbeza dengan bekam yang mana tidak semua orang boleh dibekam. Sebagai contoh pesakit kencing manis tahap yang serius tidak boleh dibekam kerana dikhuatiri kulitnya lambat sembuh. Boleh juga dibekam pesakit tersebut cuma mereka yang pakar sahaja tahu bagaimana melakukannya.

Kelebihan Akupuntur
  • Merangsang atau mengaktifkan saraf
  • Menstabilkan pengaliran darah
  • Menormalkan tekanan darah
  • Merangsang tenaga Chi
  • Mengatasi pelbagai penyakit
  • Tidak menggunakan dadah
  • Tidak ada kesan sampingan
  • Kos efektif (tidak memerlukan belanja yang besar)
  • Mengeluarkan bisa terkena sihir (jika ada)
  • Melegakan kesakitan
  • Mengatasi kemurungan
  • Meningkatkan kecerdasan
  • Mengatasi masalah rabun

saya menjalani rawatan akupuntur di pusat Pusat Terapi AsSyifa Nur Hikmah
Kenapa saya menjalani rawatan Akupuntur?? >> aku dan akupuntur
B-Complex Membantu Dalam Masalah Saraf



Mai AtiQah (ID 921605)
PM / Whatsapp: 019-599 4461

2 comments:

  1. Tak perah plak buat tp tahu jugak kelebihan akupuntur ni....hehe
    thx atas sharing

    Jemput bertambah serta tambah kenalan di blog cikgu
    Kisah Cikgu Farha

    ReplyDelete
  2. Cuba la Farha Kimah. Dalam badan kita akan ada salah satu saraf yg tidur. kadang2 terlipat kaki sikit pun dah kebas. tu maknanya ada sikit masalah saraf..

    Terima Kasih.. hehee

    ReplyDelete

Shiny Gold Star