Friday 26 September 2014

RAMBUT GUGUR SELEPAS BERSALIN??



Benar lah kata orang-orang tua dulu.. bila si anak mula main air liur.. haaa siap lah ibu nya!! gugur rambut.. macam situasi sekarang ni.. Atif dah start main air liur! dan memang betul habis gugur rambut ni ha..sabar je lahh... lepas mandi je rambut bila disikat.. Nah amik rambut dekat seguni HAHAHA tipu la kan dekat seguni.. (tp kalau boleh jgn sikat rambut time rambut basah ye..... sebab lagi banyak rambut tu gugur ke bumi....) heeeee


Tapi masalah rambut gugur bukan sahaja di alami oleh ibu-ibu yang baru bersalin malah kaum lelaki pun tidak dapat lari dari masalah ini. Sekurang-kurangnya bagi wanita yang bertudung dah tentu ada coverkan tapi lelaki macam mana pula. Takkan nak cover dengan tudung saji pulakkan ? ngeee :D. Tapi secara jujurnya, baik lelaki atau wanita, bertudung ataupun tidak, masalah keguguran rambut memang merunsingkan .




Jom kita lihat apakah faktor yang menyebabkan keguguran rambut terjadi. 

a. Perubahan Hormon – Perubahan hormon dan ketidakseimbangan juga boleh menyebabkan keguguran rambut sementara. Ini mungkin disebabkan oleh mengandung, melahirkan anak, pemberhentian pil kawalan kelahiran atau permulaan menopos

b. Keturunan – genetik dari kedua-dua ibu bapa lelaki dan perempuan, boleh mempengaruhi kecenderungan seseorang untuk corak kebotakan lelaki atau perempuan.

c. Tekanan, penyakit – boleh menyebabkan kehilangan rambut sementara. Kurap yang disebabkan oleh jangkitan kulat juga boleh menyebabkan keguguran rambut.

d. Ubat-ubatan – termasuk ubat-ubatan kemoterapi yang digunakan dalam rawatan kanser, pencair darah, penghalang beta-adrenergic digunakan untuk mengawal tekanan darah, dan pil kawalan kelahiran, boleh menyebabkan kehilangan rambut sementara.

e. Keadaan Perubatan – penyakit tiroid, lupus, kencing manis, kekurangan zat besi dan anemia boleh menyebabkan kehilangan rambut.

f. Penyakit Autoimun – menyebabkan alopecia areata. Ia berlaku apabila sistem badan seseorang dengan tidak sengaja menyerang folikel rambut dimana rambut tersebut tumbuh yang akhirnya menyebabkan kehilangan rambut secara bertompok

g. Diet – Diet rendah protein atau kurang beberapa vitamin seperti A, B, C dan E serta Zinc juga boleh menyebabkan keguguran rambut

Bagi anda yang mencari rawatan untuk rambut gugur , saya cadangkan anda mengambil supplemen seperti dibawah untuk membantu mencegah kehilangan rambut..


 Set Rawatan Rambut Gugur Shaklee mengandungi  :-

a. B- Complex  – Inositol, salah satu vitamin B, membantu pertumbuhan rambut. B12 pula adalah satu lagi vitamin B yang menghalang keguguran rambut kerana B12 merupakan komponen rambut itu sendiri.
b. Zinc – berfungsi untuk mengawal hormon dalam badan dan membantu penyelenggaraan kelenjar minyak yang dirembeskan pada kulit kepala.
c. Revitalizing  Shampoo dan Lightweight Conditioner dari Prosante Hair Care untuk rambut yang lebih sihat bersih dan mudah diurus.  Hanya yang SEMULAJADI. Tidak mengandungi bahan kimia yang boleh menyebabkan kanser seperti paraben, SLF, SLS dan lain-lain.
d. Nourishing Scalp Treatment – menyelesaikan semua masalah rambut dengan serum yang amat mudah diserap oleh kulit bagi melancarkan peredaran, menentang faktor persekitaran yang merosakkan dan juga membekalkan khasiat kepada kulit kepala.

Gabungan ke empat-empat produk ini menjadikan RAMBUT anda KUAT, mengurangkan kehilangan rambut, memBERSIHkan kulit kepala, MELEMBUTkan dan MELEBATkan. Anda dan kelaurga pun PASTI suka membelainya setiap masa !
 
Mai AtiQah (ID 921605) - Pengedar Shaklee Perak
No Tel: 019-599 4461
Email: myka_terabytes@yahoo.com
COD area: Batu Gajah, Sri Iskandar, Lahat, Sungkai, Slim River, Ipoh,
POS LAJU Seluruh Malaysia



* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

No comments:

Post a Comment

Shiny Gold Star